Wachtstatussen en classificaties langdurige zorg

De oprichters van Entrace hebben als missie om kwetsbaarheid een plek te geven. Omdat kwetsbaarheid in allerlei ‘kleine’ alledaagse dingen zit, willen wij hier aandacht voor vragen.
22 oktober 2025
1.07 minuten
De belangrijkste reden van de introductie van de Wachtstatussen Langdurige Zorg, is dat in deze systematiek de wensen en behoeften van cliënten centraal staan. Hiermee wordt de noodzaak tot plaatsing duidelijker weergegeven dan voorheen.
Lees meer
7 oktober 2025
1.25 minuten
Vanuit eigen zorgervaring weten we hoe makkelijk het is om aanbod vóór te laten gaan op vraag. Een zorgorganisatie is immers ook ‘gewoon’ een bedrijf. Een bedrijf met afspraken met verzekeraars, zorgkantoren, gemeentes of particulieren. Een bedrijf dat een begroting heeft opgesteld en doelmatig moet zijn.
Lees meer
7 oktober 2025
Hoe komt een zorgorganisatie tot vraaggestuurde zorgbemiddeling en wachtlijstbeheer? Hoe start je zo’n proces? Met welke elementen moet er rekening gehouden worden? En hoe richt je de organisatie vervolgens in? Alleen dan kan dit gedeelte van de cliëntreis namelijk soepel verlopen.
Lees meer
7 oktober 2025
1.05 minuten
Welke data gebruikt u bij besluitvorming over de koers van uw zorgorganisatie? Kunt u zich dan baseren op data die meteen voorhanden is?
Lees meer
7 oktober 2025
1.1 minuten
Organisaties worstelen vaak met het vinden van de èchte reden van onderbezetting. Als gegevens hierover ontbreken, zien we zeer regelmatig gebeuren dat de conclusie getrokken wordt dat afdeling Zorgbemiddeling/Klantadvies wat beter haar best moet gaan doen. 'Want hoe kan het zijn dat we met zo'n wachtlijst nog leegstand hebben'?
Lees meer
7 oktober 2025
2.3 minuten
Vanuit onze dagelijkse contacten met ouderenzorgorganisaties krijgen wij regelmatig te horen, hoe belangrijk het is om je te houden aan de 13 mutatiedagen die in de Nza prestaties en zorgcontractering is opgenomen. Zijn die 13 dagen een zegen of een vloek?
Lees meer