Wachtstatussen en classificaties langdurige zorg

De belangrijkste reden van de introductie van de Wachtstatussen Langdurige Zorg, is dat in deze systematiek de wensen en behoeften van cliënten centraal staan. Hiermee wordt de noodzaak tot plaatsing duidelijker weergegeven dan  voorheen.

Jonathan Heesen

Gepubliceerd op 22 oktober 2025

Geschatte leestijd 1.07 minuten

Wachtstatussen Langdurige Zorg

De belangrijkste reden van de introductie van de Wachtstatussen Langdurige Zorg, is dat in deze systematiek de wensen en behoeften van cliënten centraal staan. Hiermee wordt de noodzaak tot plaatsing duidelijker weergegeven dan  voorheen.

Klik hier voor de Infographic van Zorgverzekeraars Nederland voor een overzicht van de wachtstatussen in de langdurige zorg.

Hoe kan een zorgorganisatie zich hierop voorbereiden?

De belangrijkste opdracht aan zorgorganisaties in de langdurige zorg, bestaat uit het centraal stellen van de cliënt en zijn/haar zorgvraag.

De nieuwe systematiek is een hulpmiddel om hier een logische ordening qua urgentie op aan te brengen. De vraag is echter: hoe wordt deze systematiek ingebed in de werkprocessen en (administratieve) organisatie?

Matchen van zorgaanbod met de zorgproducten van de organisatie

Uiteindelijk telt maar 1 belang: hoe wordt de zorgvraag van kwetsbare mensen gematcht met de zorgproducten van de zorgorganisatie?

En als de match er wel is, maar er is geen beschikbaarheid, hoe wordt het contact dan onderhouden met de mensen die zich met hun zorgvraag tot de zorgorganisatie hebben gewend? En hoe ontstaat betekenis als er belemmerende factoren zijn bij de in-, door- en uitstroom van cliënten?

Vrijblijvend contact

Misschien herken je het bovenstaande.  Als je behoefte hebt aan informatie over:

  • Inrichting van een vloeiend proces van in-, door- en uitstroom van cliënten;

  • Wachtlijstbeheer waarbij de cliënt te allen tijde zichtbaar centraal staat;

  • De zorgproducten van de zorgorganisatie borgen zodat de juiste mensen op de juiste plek kunnen komen;

  • Het op transparante en pro-actieve manier onderhouden van contact met cliënten en hun (wettelijk) vertegenwoordigers (CRM);

  • Wachtlijstbeheer 2021

Van harte welkom voor een kennismaking!