13 mutatiedagen in de VVT nader toegelicht

Vanuit onze dagelijkse contacten met ouderenzorgorganisaties krijgen wij regelmatig te horen, hoe belangrijk het is om je te houden aan de 13 mutatiedagen die in de Nza prestaties en zorgcontractering is opgenomen.

13 dagen: zegen of vloek?
Ja, er mogen volgens de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig pakket thuis 2022 – BR/REG-22125b, maximaal 13 mutatiedagen gedeclareerd worden, mits de persoon overleden is of verhuist naar een ándere zorgorganisatie. Dit betekent dat als een nieuwe cliënt na 10 dagen opgenomen wordt,  er maar 10 mutatiedagen gedeclareerd kunnen worden. En als een cliënt intern verhuist, geldt maar 1 mutatiedag.

Maar laten we de beleidsregel er nu eens bijpakken en de tarieven van de prestaties voor de verschillende zzp’s enerzijds en een mutatiedag anderzijds, eens met elkaar vergelijken.

Dan blijkt, rekening houdend met een inkoopafslag(tariefskorting), dat er PER DAG, € 175,14 – € 342,97 minder aan inkomsten wordt gegenereerd t.b.v. de dekking van de zorgkosten.

Een voorbeeld:
Zou een cliënt met een vv-5 naar een andere zorgorganisatie verhuizen of overlijden, en er vindt gedurende 13 dagen geen opname plaats, dan is het effect voor de dekking van de zorgkosten:

13 x € 195,26 = € 2.538.

Rond een overlijden is er misschien wel méér personeelsinzet nodig voor contact met familie en belangenbehartigers om daarmee een waardig afscheid van de cliënt mogelijk te maken. Dus het afschalen van personeelsinzet is dan niet mogelijk. Daarnaast is met het oog op minimale personeelsbezetting voor de zorg op een afdeling, vaak niet de luxe om het rooster af te schalen.

Wat is de visie van de zorgorganisatie?
Overlijdt een cliënt dan wil je de familie en verwanten de rust en ruimte geven en hen niet het gevoel geven dat de kamer hals over kop opgeleverd moet worden. Wellicht is er ook de wens om de cliënt in zijn/haar kamer op te baren.

Dit zijn ook thema’s die voorvloeien uit de visie van de organisatie en die je in de dienstverlening wilt benoemen en vastleggen. Een soort ‘Waar kunt u op rekenen in het geval dat…?.

Facilitair/vastgoed
Het tijdig signaleren en plannen van noodzakelijke werkzaamheden die moeten plaatsvinden voordat een kamer vrij is voor opname, is eveneens essentieel voor gezonde bedrijfsvoering. Goede afspraken met cliënt, familie, facilitair/vastgoed dragen in grote mate bij aan gezonde bedrijfsvoering. Let wel: zorg gaat primair over goede zorg en mensen, en niet over geld. Maar alleen als er sprake is van gezonde bedrijfsvoering, blijft zorg betaalbaar.

ENTRACE = verbetering van de bedrijfsvoering
De professionals achter ENTRACE denken voortdurend met de zorgorganisatie mee. Zij begrijpen dat in deze tijden van krapte, er gewoekerd moet worden met de beschikbaarheid van zorgcapaciteit.

Ouderen staan vaak lang op een wachtlijst en elke dag dat de zorgverlening eerder van start kan gaan, is in het voordeel van de cliënt. En het mes snijdt aan 2 kanten: hierdoor kunnen ook de zorgexpertise en capaciteit beter benut worden. Dus waarom dan altijd wachten op 13 dagen?

Mocht je ENTRACE nog niet kennen en geïnteresseerd zijn in een gesprek over de bedrijfsvoering rond de in-, door- en uitstroom van cliënten of een demo van ENTRACE willen aanvragen, aarzel dan niet om je via de onderstaande button aan te melden. Van harte welkom voor een kennismaking!